Traditiegetrouw komt bierbrouwer Bavaria met een carnavalscommercial en deze keer mocht Prins Roy dn Urste van Raopersgat zijn acteertalent laten zien.
Het verhaal: vorig jaar werd er in Den Haag gesproken over het verzetten van carnaval omdat de Cito-toetsen voor de basisschoolleerlingen gepland stonden. Het zorgde voor veel onrust. Stadsprins Kachelaan (Thijs) van Lampegat, prinses Hanneke van Papgat, prins Nout van CV Oranjebuurt Helmond én onze eigen prins Roy van Raopersgat gingen om de tafel om carnaval veilig te stellen.
Niemand minder dan Klaas Dijkhoff werd opgetrommeld om beschermheer te worden. In de commercial zie je dat Kroonprins Klaas word beëdigd met een kroonkurk op zijn hoofd. Klaas kent het reilen en zeilen in de politiek maar heeft óók een grote liefde voor carnaval.
Prins Roy vertelt vol trots dat verschillende tv-programma’s aandacht hebben besteed aan deze ludieke actie. “Ik moest wel even nadenken toen ik gevraagd werd, maar na een nachtje slapen heb ik volmondig ja gezegd. Ze komen niet aan ons carnaval!”
Op dinsdag 5 december vonden in het Bavaria Brouwerijcafé de opnames plaats. “Het was een lange dag, maar het was prachtig om mee te maken. Voor 8 uur moesten we ons melden en kregen we de uitleg over het script. Een groot team van regisseurs, cameramannen, geluid en zelfs een bierstylist stonden klaar. Vooral voor iemand zoals mij die nooit stil zit was het wel even doorbikkelen hoor”.
’s Middags arriveerden de figuranten en werd de kroning gefilmd. Ook prinses Inge, adjudant Tom en raadsleden Sanne en Giel hebben een klein rolletje in de commercial. Inge: “we hebben veel lol gehad. Proosten hossen en springen blijkt nog best lastig zonder muziek. We hadden samen afgesproken om “er staat een paard in de gang” in gedachten te houden zodat we enigszins op de maat stonden te hupsen”.
Roy: “met ons geheime genootschap (de heersers van Bavaria) hebben we nu dagelijks contact. Hoe iedereen de carnaval beleeft, wat voor mooie dingen we mogen meemaken en al die leuke foto’s van iemand die ons weer op een billboard heeft gespot. Een ervaring om nooit te vergeten”.
Proost op ons prinsendom! Nog inne dan!
Link naar het uiteindelijke resultaat: link